Bob in Burundi – 3

2014-06-07 13.59.58De reis

Zaterdagmorgen elf uur, we rijden richting Roosendaal waar we op de trein stappen naar Brussel International Airport. De reis naar Roosendaal gaat redelijk snel en aangekomen zien we een oude trein vol met graffiti. Geen airco en een heel oud interieur. We gaan op pad en zien zodra we de grens overgaan een hoop rotzooi. Waarom ruimen die Belgen niet eens de boel op. Vieze muren en nog veel smerigere stations. Zonde !

Aangekomen op de luchthaven hebben we tijd genoeg om mijn favoriete coffee shop te bezoeken, nl Starbucks, met een vanille Frappuccino achter de kiezen gaan we de vier koffers inchecken. We hebben zo’n 60 paar voetbalschoenen, shirtjes, broekjes, sokken en een paar ballen in de koffer zitten, allemaal voor de voetbalschool.

2014-06-07 18.58.52Na de incheck zijn we door de paspoortcontrole gegaan. Wachten tot het 19.30 uur werd en aan bood gegaan van een spik-splinter-nieuwe 787 Dreamliner van Ethiopian Airlines. Wat een mooi toestel is dat zeg. Meteen toen ik ging zitten zag ik dat je de hele grote raampjes kunt blinderen door op een knopje te drukken, er is een touchscreen scherm, waar je allerlei spelletjes en films op kunt kijken en de stoelen waren erg ruim.

2014-06-07 23.27.43Na het opstijgen vanaf Brussel was het meteen weer dalen. We moesten een technische stop maken in Parijs. Hier was het maar een uurtjes wachten op de andere passagiers en we vertrokken naar de Ethiopische hoofdstad Addis Ababa. We stegen op en moesten een extra rondje maken over Parijs waarbij je de mooi verlichte Eiffel toren kon zien.

Na een goede zes uur vliegen kwamen we aan in Addis Ababa. Wat een raar vliegveld, beetje een rotzooitje en iedereen loopt daar letterlijk door elkaar. We moesten vier uur wachten en eerlijk gezegd duurde dat best wel lang. Gelukkig hadden ze ligbedden dus ik ben even gaan slapen.

2014-06-07 20.24.52Voordat we konden boarden moesten we opnieuw door de veiligheidscontrole. Dat duurde ook al meer dan een uur. Eindelijk weg uit Ethiopië, lekker richting Burundi via Nairobi, Kenia in een hele oude Boeing 767-200 waar dus helemaal geen luxe inzat.

2014-06-07 18.09.12Tussenstop Nairobi was wel ok, duurde niet lang en twee uur later landen we op het vliegveld van Burundi. Daar werden we opgewacht door Pierre Abega, de President van de voetbalschool waar mijn vader en ik les gaan geven. Die man kent zoveel anderen, dat het visum en de koffers snel waren geregeld. We liepen met elkaar de aankomsthal uit en ik zag dat er allemaal mensen waren die op ons hebben gewacht. Ook een camera team met interviewer wachtten ons op. Mijn vader heeft daar een aantal vragen beantwoord en ik werd er ook nog bijgehaald. Dat was leuk en grappig en helemaal niet verwacht !

Buiten het vliegveld wachtten ons de spelers op, gekleed in de shirts van PH Almelo. Wij werden met applaus binnengehaald en ik heb ze allemaal een hand gegeven. Ik vond het helemaal niet vreemd dat ze een andere huidskleur hadden, maar de manier waarop ze ons ontvingen was geweldig. Heel erg vriendelijk en met een hele grote glimlach !

2014-06-07 20.00.00Snel werden we naar het Hotel gereden. Ik ging er eerst vanuit dat we bij Abega sliepen, maar hij had een heel mooi hotel geregeld voor ons. Hotel La Palmeraie, met zwembad, tv op de kamer en heel goed eten. Wel waren er veel muggen. Ik weet nu ook waarom ik malaria pillen moet slikken !

Alles bij elkaar ben ik meer dan 36 uur wakker geweest (met af en toe een tukkie), dus ik stop met schrijven want ik ben heel erg moe en morgen staat de eerste training op het programma.

10271394_10152493695433669_6029410752476699287_o 10462520_781742811860502_5899988616667980240_n

Peter Van Marteen

3 Comments

opa en oma

9 juni 2014 at 3:58 pm

Mooie story bob nog heel veel plezier
groetjes !!!!!!!!!
opa en oma?

Fons Anneke

15 juni 2014 at 1:27 pm

36 uur wakker !!! wat mooi dat je z'”n applaus krijgt in de shirtjes van PH

Bob

20 juni 2014 at 10:54 am

ja dat is heel erg leuk dat je zo wordt onthaald.